Wynajem biura – na co zwrócić uwagę?

Wiele dużych firm nie buduje dziś własnej siedziby, ale korzysta z bardzo atrakcyjnych ofert wynajmu przestrzeni biurowych. Zazwyczaj jest to spowodowane kosztami – w dużych miastach cena działki w dobrej lokalizacji może przyprawić o zawrót głowy. Dlatego też o wiele bezpieczniejszą opcją jest wynajem. Na co zwrócić uwagę szukając swojego idealnego miejsca na biznes? Dlaczego sprzęty, takie jak chociażby nowoczesne telefony konferencyjne, powinny się znaleźć w naszym nowym biurze?

Metraż

Na początku należy określić nasz popyt na powierzchnię. Zastanówmy się, jak duże biuro potrzebujemy – ile będzie w nim pracować osób, ile trzeba postawić biurek, szafek tak aby ludzie sobie nawzajem nie przeszkadzali. Dobrze byłoby również wygospodarować osobne miejsce na spotkania z klientami, czy salkę konferencyjna na burze mózgów i meetingi całego zespołu. Nie zapominajmy o zapleczu sanitarnym – łazienka powinna być na tym samym piętrze i z podstawowymi udogodnieniami, jak suszarka do rąk czy umywalka. Idealnie byłoby również móc skorzystać z zaplecza socjalnego w postaci mini-kuchni lub jadalni.

Lokalizacja

Dla wielu przedsiębiorców to priorytet. Z jednej strony lokalizacja w znanym miejscu, gdzie znajdują się inne firmy z naszej branży, czy takie, które stawiają dopiero swoje pierwsze kroki, może podnosić prestiż. Z drugiej natomiast często wiąże się to z wyższymi kosztami (szczególnie w modnych destynacjach). Ważne, by dojazd był łatwy – czy to komunikacją miejską czy też z możliwością pozostawienia samochodu na parkingu. To ułatwienie nie tylko dla klientów, ale i dla naszych pracowników.

Wyposażenie

Niektórzy wynajmujący oferują w cenie biura umeblowanie – wtedy jest to duży plus, gdyż nie musimy się martwić o biurka czy szafy. Jeżeli zależy nam na wizerunku nowoczesnej formy, to zapytajmy czy jest możliwość zainstalowania telefonów konferencyjnych (być może już są na stanie bądź poprzedni przedsiębiorca stworzył infrastrukturę do tego typu komunikacji). Im mniej sprzętów do kupienia, tym mniej wydatków – początkujący przedsiębiorcy powinni szukać takich właśnie rozwiązań. Dobrze by w cenie wynajmu była klimatyzacja – upały dają o sobie coraz bardziej znać, a w biurach z dużą ilością komputerów przesiadywanie w gorącu może powodować zmniejszenie efektywności pracowników.

Wygląd

Biuro nie powinno odstraszać. Dlatego ważne jest, by wyglądało nowocześnie, schludnie, komfortowo, bez nieprzyjemnych, ciemnych korytarzy. To miejsce jest firmową wizytówką, dlatego coraz więcej przedsiębiorców wybiera raczej nowoczesne biurowce niż stare, klimatyczne, ale zupełnie nie podnoszące prestiżu kamienice. Jeżeli uda się porozumieć w właścicielem, można spróbować namówić go na odrestaurowanie niektórych pomieszczeń, jeżeli tego potrzebują.

Cena

Nie ulega wątpliwości, że ważnym kryterium wynajmu biura jest również cena – dlatego trzeba dobrze przeanalizować wyposażenie, lokalizację, a także warunki wynajmowania (kto dba o remonty, czy są one finansowane wyłącznie przez wynajmującego, czy może kosztami dzieli się na pół z właścicielem), czy można wprowadzać swoje pomysły (być może będziemy parę ścian chcieli przemalować na kolory naszej firmy). Należy to wszystko zawrzeć w umowie w taki sposób, by w sytuacjach spornych nie było żadnych wątpliwości.

Wygląd, lokalizacja czy specjalistyczne wyposażenie takie jak telefony konferencyjne – to wszystko jest ważne przy wynajmie i składa się na końcowy odbiór oraz cenę biura. Wynajmując pytajmy więc o szczegóły i podpisujmy skonsultowaną wcześniej z prawnikiem umowę – by później uniknąć przykrych niespodzianek.

Poprzedni artykułNowoczesny rolnik musi nadążać za światem
Następny artykułJak zorganizować event w galerii handlowej?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj